11 konkrét, bizonyítottan működő módszer, amivel pár hónap alatt felhúzhatod az algoritmusoktól független kommunikációs csatornádat

Hiába az évek és a rutin, még mindig meglepődöm, amikor egy szakmai csoportban marketingesek, cégvezetők sértődötten realizálják, hogy visszaestek a social media eléréseik vagy ugyanakkora hirdetési büdzsével lényegesen rosszabb eredményeket érnek el, mint két hónappal korábban.

Az átlag ilyenkor megúszós megoldásokhoz nyúl.

Többet költ hirdetésekre, pedig tudja, hogy a világ minden pénzét elköltheti, a siker nem garantált vagy izgatottan keres valakit, aki odadobja neki azt a csontot, amivel ki lehet cselezni a rendszert.

Értem én, hogy ezek gyorssegéllyel kecsegtetnek, de hosszú távon még mindig a saját médiafelületnek és saját adatbázisnak van a legtöbb értelme. Akkor is, ha melós, unalmasnak tűnik és el kell telnie pár hónapnak vagy évnek, hogy a befektetett energia hozza az irigyelt eredményeket.

Igaz, hogy az egy év alatt duplázott forgalom jól hangzik, de nem a pénz miatt akarlak elsősorban rábeszélni a saját csatornákra, hanem a nyugalom miatt, amit akkor tapasztalsz, amikor az eladásaid nem egy algoritmus szeszélyeinek vannak kitéve.

Halkan jegyzem meg, hogy a héten tiltották Trump Twitter fiókját. Az okot most hagyjuk, mert nem ez a lényeg, hanem az, hogy ez is bizonyítja, hogy egyetlen vállalkozó vagy cég sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a social platformokra alapozzon.

Még egy példa arra, miért jársz jobban a social mediától független utakkal: nemrég hallottam egy százezres követőjű oldalról, aminek 1%-ra zuhant vissza az elérése a korábbi 10-15%-ról. A szakértők annyit mondtak neki, hogy az adott összegért most ennyi jár.
Ezek után döntsd el te, mikor állsz neki a listaépítésnek.

Nincs ingyen kenyér

Tudom, hogy tíz éve dagonyáztunk az ingyenes elérésekben, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, akkor beláthatjuk, hogy ezek kivételesen boldog aranyidők voltak és ha belegondolunk a jelenlegi helyzeten nincs jogunk megsértődni.

40-50, sőt 100 évvel ezelőtt is mindenki kőkemény összegeket fizetett a láthatóságért. Brutális verseny dúlt a tévében a reklámsávokért, az újságban a hirdetésekért, az utcán a plakátokért, amiért a hirdetők (szinte) pofátlanul magas megjelenési költséget fizettek.

A tanácsom végtelenül egyszerű.

Először hozd létre az(oka)t a felülete(ke)t, amelye(ke)t csak te irányítasz, utána ölj nagyobb energiát a social jelenléted optimalizálásába és keress kisebb trükköket.

Ezúttal az első lépéshez kapsz útravalót: 11 konkrét módszert mutatok, amivel létrehozhatod a saját, több ezres vagy több tízezres adatbázisodat.

Hiába temetik, majd’ kicsattan az életerőtől

Tisztában vagyok vele, hogy az utóbbi években tucatnyi szakmai rendezvényen kérdőjelezték meg vagy tették zárójelbe az e-mail-marketing és a listaépítés jövőjét és istenítettek egy felkapott közösségi média platformot vagy új marketingeszközt.

Fontos, hogy mindegyiknek megvan a maga helye és ideje.

A trendi marketingeszközöké akkor jön el, amikor letetted a legfontosabb alapköveket. Azaz rendben van a weboldalad kinézete, szövegezése, a fizetési rendszer, könnyű eligazodni a termékkínálatban, jól össze vannak rakva a termékoldalak, flottul megy a kiszállítás, a megrendelés után kiküldött levelek nem úgy néznek ki, mint amit valaki sebtében összedobott ’jó lesz az’ felkiáltással.

De mennyit hozhat a konyhára egy jól karbantartott e-mail lista?

Egy kép többet mond ezer szónál, ezért mutatok egy képernyőfotót a CRM rendszeremből:

Ha eddig eljutottál a cikkben, akkor jó eséllyel most a következő kérdések kattognak a fejedben:

  • Hogyan tudod szinte a nulláról felhúzni az adatbázisodat?
  • Hogyan tudod felrázni a közönségedet?
  • Mit és hogyan kommunikálj, hogy az bevételt hozzon?

Ezúttal az első kérdésre válaszolok részletesen, tehát ahhoz adok ötleteket, hogy ne csak a megrendelőid, hanem a weboldalad látogatóinak e-mail címét is megszerezd.

Elöljáróban egy fontos tanács: ne akard mindegyiket egyszerre bevezetni, mert csak túlvállalod magad, semmit nem tudsz rendesen adaptálni, így elmaradnak az áhított eredmények és végül ingerülten csapod le a laptopod azzal a felkiáltással, hogy ezek a módszerek nálad nem működnek.

Hidd el, jobb, ha lassan és kisebb lépésekkel haladsz, mintha hirtelen akkora falatnak esel neki, amit nem tudsz legyűrni – tapasztalatból beszélek.

A számokat nézve mondhatod azt, hogy jó, de a te céged más.

Erre azt mondom, hogy sajnos (és szerencsére) sok szempontból te sem vagy különleges. Valószínűleg a kommunikációs stílus és az ajánlat eltér két webshopnál, de a háttérben megbújó automatizált folyamatok kb. 90%-ban megegyeznek, a pszichológiai háttér pedig nagyjából 100%-ban azonos.

11 módszer, amivel felépítheted a webshopod adatbázisát

1.) Kedvezményes kupon az első vásárláshoz

Egyszerű, de nagyszerű alternatíva az árérzékeny vagy a bizonytalan érdeklődők meghódítására. A legkézenfekvőbb, ha a kupont egy oldal elhagyása előtt felugró ablakban kínálod fel. A kivitelezésnél három dologra figyelj: a grafikára, a sablonokon túlmutató szövegre és arra, hogy a kedvezmény elég nagyvonalú legyen, de ne szakadj bele.

5% például nevetséges, 60% viszont már ráfizetéses lehet neked.

2.) Feliratkoztatás hasznos tartalmakra

Nemrég láttam erre kiváló példát egy táplálékkiegészítő oldalon. Mielőtt bezártam a termékoldalt felugrott egy ablak azzal a szöveggel, hogy várjak, mert néha szeretnének hasznos tartalmakat küldeni bevált diétás tippekről, edzéstervekről, kedvezményekről.

Kevés szöveg, semmi tolakodás, nyomulás, helyette segítőszándék, értékadás, ami mellett ott volt, hogy bármikor leiratkozhatok két kattintással.

Emlékeztetőként írom, hogy a tartalom több formátumot takarhat.

Küldhetsz egész blogcikkeket, rövid cikkösszefoglalókat, interjúkat, videós tartalmakat, útmutatókat, kedvezményeket, újdonságokat, közérdekű információkat, változtatásokat, képeket, nyomtatható anyagokat (például naptárt, tervezőfüzetet, checklisteket).

3.) Értesítés, ha beérkezik a keresett termék

Szinte biztos vagyok benne, hogy láttál már olyan oldalt, aminek az alján megkérdezték, hogy megtaláltad-e, amit kerestél és hozzátették, hogy ha kérdésed van, akkor írj bátran az ügyfélszolgálatnak vagy add meg, mit kerestél és az elsők között értesítenek, ha adott termék újra elérhető lesz.

4.)Ingyenes fuvarnap

A tapasztalatok szerint van egy lélektani határ, amit a vásárlók hajlandók kifizetni a szállításért. Tudom, hogy webshoptulajdonosként te is birkózol néha a futárszolgálatokkal és matekozol, hogy milyen keretek között éri meg neked a kiszállítás, amit a vevők is elfogadnak.

Akár az első vásárláshoz, akár rendszeres időközönként adsz ingyenes kiszállítást, hozz létre egy külön listát azoknak, akiknek szólsz a lehetőségről. Tartsd meg a különleges jellegét ezeknek a napoknak, tehát csak a listán szereplőknek írj és más felületeken ne oszd meg, mikor engeded el a fuvarköltséget.

5.) Letölthető anyag

A listaépítés évek óta működő technikája. Ha ki akarsz tűnni a tömegből, akkor lépj ki a megszokott keretekből és ajánlj fel valami szokatlant, mást annál, amit általában szoktak.

Az e-bookok, útmutatók hasznosak lehetnek, de egy szórakoztató vagy mindennapokban használt anyaggal felrázhatod a közönségedet.

Például ha játékokat forgalmazol, akkor kínálj fel letölthető társasjátékot, nyomtatható puzzle-t, ha pedig diétás termékekkel foglalkozol, akkor küldj minden napra egy receptes videót vagy egy szépen szerkesztett bevásárló listát az egyes élelmiszerek tápanyagtartalmával.

6.) Ajándék az első vásárlás mellé

A kuponhoz hasonlóan arra figyelj, hogy ne csak a vevők, hanem te is jól járj. Itt is érvényes az átlagos kosáréték 5-10%-a ökölszabály: nézd meg, hogy ebben az értékkategóriában melyik termékek a legnépszerűbbek és azok közül válogass.

Plusz tipp: Akár 2-3 választható ajándékot is felkínálhatsz az először rendelőknek, de ne ess túlzásba, mert a háromnál több opció frusztrációt válhat ki.

7.) Regisztráció hűségrendszerbe

Megint csak egy elcsépeltnek tűnő megoldás, ami köszöni szépen jól muzsikál. Mielőtt azt mondod, hogy a hűségrendszerek leáldozóban vannak, megjegyzem, hogy a feleségem törzsvásárlói kártyával küld a drogériába és van egy spórolással foglalkozó több tízezer fős csoport, ahol versenyt űznek abból, ki mekkora kedvezménnyel vásárol a pontjaival.

Több márkát ismerek, ami a fizikai üzlet mellett online is értékesít és aszerint küld kedvezményes képeslapot vagy hírlevelet, hogy a kártyaadatok szerint boltban vagy webshopban vásárolt az illető.

Persze nem kell rögtön ezen a szinten indulnod, elég, ha online létrehozhatják a vevőid a saját fiókjukat, ahol a megrendelések után pontokat gyűjtenek.

Az egyik webshopomban 2020 tavasszal vezettem be a hűségrendszert, amibe fél év alatt több mint 6000 en regisztráltak – ez a teljes feliratkozói listám kb 62%-a. Őket még könnyebben rá tudom venni az újravásárlásra, mert erős motiváló erővel bírnak a beváltható pontok.

8.) Minden hónapban meglepetés

Az első vásárlás mellé adott kisebb értékű ajándék rendszeres változata, ami egyrészt kedves gesztus a meglévő vásárlóid felé, másrészt tökéletes módszer a megtartáshoz és az újabb vásárlásra ösztönzéshez.

Ezt a lehetőséget az ingyenes fuvarnaphoz hasonlóan nem kell nagy dobra verned, az ajándék értéke ebben az esetben is az átlagos kosárérték 5-10%-a legyen.


9.) Extra ajándék választása

Feliratkozáshoz, e-mail cím megadásához is kötheted, ha véletlenszerűen extra meglepetést akarsz adni a megrendelések mellé. Itt lehet az apropó egy világnap (pl. rákellenes világnap, a házasságok világnapja, az alvás világnapja), de dönthetsz úgy is, hogy három-, vagy négyhavonta leped meg a vevőidet.

A megvalósítás egyszerű: küldj ki egy alkalomra létrehozott kuponkódot a listára feliratkozóknak.

10.) Nyereményjáték

A nyereményjátékokról hallunk hideget és meleget és eszemben sincs azt állítani, hogy ettől várhatod  a csodát a forgalomnövekedésben. Viszont következesen és egy stratégia részeként alkalmazva jól sülhet el.

A nyereményjáték alatt ezúttal ne a social felületeken futó alternatívákra gondolj, ahol kommentekért és megosztásokért kuncsorognak. Inkább a meglévő vevőidet jutalmazd, például az aktuális hónapban rendelők között sorsolj ki egy full extrás csomagot, vásárlási utalványt, utazást, valamilyen szolgáltatást, találkozót egy célcsoport körében kedvelt személlyel – engedd szabadjára a fantáziád vagy menj biztosra és kérdezd meg, milyen meglepetésnek örülne a közönséged.

11.) Bónusz pörgetése

Pár éve indult hódító útjára a weboldalakba építhető szerencsekerék bővítmény, ami sok cégnek szép számú feliratkozót hozott. (Az már más kérdés, ki mennyire használta ki később az ebben rejlő potenciált.)

Webshopoknál a leggyakoribb kipörgethető alternatívák az ingyenes szállítás, az extra ajándék, a százalékos kedvezmény, de persze itt is kísérletezhetsz bátran. Ajánlhatsz mondjuk a termékeidhez kapcsolódó szolgáltatást, például a kozmetikai termékek mellé egy ingyenes kezelést vagy bőrápolási tanácsadást, ruhák mellé stílustanácsadást.

Mindez persze csak a jéghegy csúcsa, ennél jóval több lehetőséged van a szegmentált e-mail lista felépítésére. Ha tetszett a téma, akkor az a cikkem is érdekelhet, amiben a lájkok e-mail címre váltásával foglalkozom.

Ha tetszett a cikk oszd meg a profilodon vagy küldd el egy webshoptulajdonos ismerősödnek e-mailben.

#7 ARANYSZABÁLYOS E-MAIL MARKETING CHECKLIST

Mit kell feltétlenül rendbe tenned az első hírlevél kiküldése előtt?

Elolvasom most

Szerző

Németh Sándor

A webshopos történetem 12 éve kezdődött, amikor tovább akartam lépni a csomagtartós autóalkatrész-értékesítésen. Ma három piacvezető webshopom van úgy, hogy egyik sem a legolcsóbb. Meggyőződésem, hogy ezt nagyrészt az automatizált folyamataimnak köszönhetem.

Kezdetben tucatnyi kisebb hibát követtem el. Mindegyikből sokat tanultam, de a két legfontosabb felismerésem, hogy nem attól lesz valami nagyszerű, ha bonyolult és pozitív eredmények csak jól irányzott cselekvésből jönnek.

A tudásommal a lelkes magyar webshop tulajdonosoknak segítek növelni a piaci részesedésüket brutális marketingköltések nélkül.

#7 ARANYSZABÁLYOS E-MAIL MARKETING CHECKLIST

Mit kell feltétlenül rendbe tenned az első hírlevél kiküldése előtt?

Elolvasom most

Tetszett a cikk és olvasnál még a témában?

Add meg az e-mail címed és szólok, amikor új bejegyzés kerül fel a blogra, így biztosan nem maradsz le a legfontosabb webshopautomatizációs témákról.

Fontos, hogy felesleges leveleket nem fogok küldeni (engem is idegesít, amikor valaki indokolatlanul teleszórja az inboxomat) és bármikor leiratkozhatsz (de remélem sokáig olvasod az írásaimat).

Ezeket olvastad már?