A vevőid megérdemlik a törődést, te pedig a piacvezető szerepet – mutatom, hogyan függ össze a kettő

Normális, sőt természetes, ha webshoptulajdonosként rendszeresen kattogsz azon, miért nagyobb a versenytársaid forgalma, hogyan szereznek több vevőt és hasítanak nagyobb szeletet a piacból.

Azt is megértem, ha első nekifutásra izomból, a lehető legolcsóbb árakkal akarsz ringbe szállni.

De van ennél ezerszer jobban megtérülő megoldás. Nekem 5-8 évbe került a megvalósítás, de megérte, mert jelenleg mindhárom webshopommal piacvezető vagyok.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a mai tudásommal sok dolgot másképp csinálnék, hogy gyorsabban haladjak. Merengés helyett viszont örülök, hogy a tapasztalataimmal másoknak (köztük neked is) éveket nyerhetnek.

Az egyik legfontosabb lecke, amit megtanultam, hogy a törődés rövid időn belül megtérül, hosszú távon pedig az éllovasok közé repít. De csak akkor, ha nem mesterkélt és minden apró gesztus őszinte, partneri kapcsolatot sugall.

Ezúttal azt mutatom meg, mennyit nyom a latban a kedves, segítőkész hozzáállás és hogyan viszonyulnak a piacvezetők a vevőmegtartáshoz.

Ismerős a sztori?

1-2 éve működött az első webshopom. Kezdtem elérni a teljesítőképességem határához, belefáradtam a napi 10-14 óra munkába és az állandó készenlétbe. A kezdeti lelkesedésem napról napra csapott át fásultságba.

A megállás nem volt opció, mert a kategóriámon belül a top3 webshopba akartam kerülni. Elszántsággal hónapról hónapra egyre jobb pozíciót szereztem és kerültem közelebb a saját plafonomhoz.

Ha ezt a cikket olvasod valószínűleg neked is ismerős a vállalkozásindítás árnyoldala: túlmunka, állandó készenlét, versenyfutás az idővel. Azt is tudod, hogy a pálya fokozatosan könnyebb lesz, egyre felszabadultabb és szabadabb leszel.

És minden nehézség ellenére jó érzés, hogy nincs főnököd, aki ugráltat, azzal foglalkozol, ami a szívedhez közel áll és minden munkával töltött perccel a saját malmodra hajtod a vizet. Éppen ezért gondolom, hogy a legfontosabb feladatod, hogy okosan oszd be és használd ki az erődet.

Az ehhez vezető út fontos állomása a visszatérő vevők kinevelése.

Formáld újra a gondolkodásmódodat

Feltetted már magadnak a kérdést, hogy mit csinálnak másképp a piacvezetők?
Mivel jobb az ajánlatuk, a termékük vagy a marketingjük?
Megnyugtatlak, hogy a sikerük mögött nincs megfejthetetlen titok.

Mindössze arról van szó, hogy másképp állnak az üzlethez, a kollégákhoz, a beszállítókhoz, a vevőkhöz, a marketinghez, a pénzügyekhez. Minden téren hosszú távra terveznek, tehát a vállalkozásukkal nem egy 100 méteres sprintet, hanem egy maratont akarnak teljesíteni.

Mivel a téma nagyon tág, ezért most a szívemhez közel álló témakört állítunk reflektorfénybe, a bizalomépítést.


Elöljáróban egy dolgot emelek ki.

A bizalomépítés lényege, hogy visszatérő vásárlókat, ajánlásokat szerezz és könnyedén gyűjts pozitív visszajelzéseket. Mindez leteríti a szőnyeget ahhoz az ajtóhoz, amelynek küszöbét átlépve kevesebb költség mellett futhat be hozzád több megrendelés.

Magyarán kisebb ráfordítással magasabb profitot – nem csak árbevételt – érhetsz el, amit újabb fejlesztésre, vevőmegtartásra fordíthatsz.

Miért kell erre fókuszálnod?

Azért, mert be kell ismernünk, hogy webshopok többsége tucatterméket értékesít olyan mennyiségben, amire nincs elég fizetőképes kereslet.

A kijelentés húsbavágó. Először én is egy gyomrosnak éreztem. Aztán felszabadultam, amikor realizáltam, hogy ebből két dolog következik.

Az egyik, hogy ha a nálam kapható termékek máshol is eladhatók, akkor piacképesek. A másik – és ez csípett –, hogy havonta milliókat hagyok az asztalon a rossz „tálalással”, azaz kommunikációval.

Ennek azért örültem, mert forgalmazóként a termékfejlesztésre nincs befolyásom, a kiegészítő szolgáltatások, a kommunikáció viszont az én kezemben van.

Éppen ezért azon kezdtem dolgozni, hogy szerethetővé (tankönyvi fogalommal élve vevőközpontúvá) tegyem a webshopomat. Az volt a célom, hogy aki egyszer nálam vásárolt, annak legközelebb is eszébe jussak, amikor autóalkatrészt keres. Sőt, ajánljon az ismerősöknek is.

Neked is minden nap azzal az elhatározással kell munkához látnod, hogy szerethetővé akarod tenni a cégedet, mert szükséged van a vevőidre, hogy a következő szintre lépj és a piacod meghatározó szereplőjévé válj.

Melyik pékségben leszel törzsvendég?

Egy hétköznapi példán mutatom meg, milyen erős a kötelék a törődés és a lojalitás között és hogyan válik másodlagos tényezővé ennek hatására az ár.

Tegyük fel, hogy új környékre költöztök a családoddal.

A közeletekben két pékség van. Egyik reggel esélyt adtok a kicsit poros kirakatúnak, mert tudjátok, hogy a csomagolás nem minden.

Belépve szegényes választék, de finom illatok és meglepően alacsony árak fogadnak benneket. Mosolyogva köszöntök az eladónak, aki világvége arckifejezéssel, unottan néz fel rátok a telefonjából és egy fájdalmas sóhaj kíséretében megkérdezi, mit adhat.

A bánásmód arcul üt titeket, de éhesek vagytok, ezért igyekeztek kizárni a flegmaságot és kértek néhány kakaós csigát. Az eladó egy átlátszó zacskóba pakolja a pékárut, ledobja a pénztárgép mellé.

„Másvalamit?”

A hideg futkos a hátadon a kérdésre, már csak fizetni szeretnél és minél hamarabb kilépni az ajtón.

„750 lesz.”

„Kártyával fizetnék” – válaszolsz, mire újabb gondterhelt grimasz kíséretében a válasz egy legyintés egy „Bankkártyás fizetésre nincs lehetőség” feliratú táblára.

Hazaérve lelombozva álltok neki a reggelinek. Bár az ízek, a sok kakaó és a családi beszélgetés kárpótol a bánásmódért, megfogadjátok, hogy többet nem mentek a kis üzletbe.

Pár nappal később a másik irányban lévő pékségnek adtok esélyt. A kirakata ízléses, de megtanultátok, hogy a külső alapján nem ítélünk. Amikor beléptek az eladó széles mosollyal üdvözöl titeket, megvárja, hogy a pult elé lépjetek és megkérdezi, segítsen-e a választásban, ajánlhatja-e a frissen sült almás rétest vagy mákos patkót.

A kínálat itt sem gazdagabb, mint a másik helyen, az árak viszont 30-50%-kal magasabbak.

Nézelődés közben az eladó megkérdezi, milyen töltelék a család kedvence, miért voltál oda gyerekkorodban és megjegyzi, hogy korábban látott titeket a kirakat előtt elsétálni. Az örök favorit kakaós csiga mellé kóstolónak kérsz két almáspitét és mire a fizetésre kerül a sor a pult mögött álló nő már tudja, hogy nemrég költöztetek a környékre és mennyi idősek a gyerekek.

Jóval több pékárut vettél, mint tervezted és csak hazaérve veszed észre, hogy az egyik papírtasakban egy kis kártya van, amin megköszönik az első vásárlásodat és legközelebb meghívnak a kedvenc péksüteményedre, ha felmutatod a kártyát. Sőt, kiválthatod a törzsvásárlói kártyádat is, amire minden vásárlással pecséteket gyűjthetsz és 10 pecsét után ajándékot kapsz.

A pékség belopja magát a szívedbe és bár a termékek ízre, állagra ugyanolyanok, mint az első pékségé, mégis eldöntöd, hogy inkább többet fizetsz és ezentúl csak a kettes számú pékségben vásárolsz.

Egyszerűen azért, mert odafigyelés és törődést kaptatok.

Ez jár a kettes számú pékség tulajdonosának fejében

Rávághatod, hogy a pénz – és részben igazad van.

De ennél messzebbre néz: a vevőmegtartást látja maga előtt.

Ebben a szellemben választja ki a jó minőségű alapanyagokat, rendezi be a gusztusos kirakatot, adja a kötényt az eladókra. Ezért hozza létre a törzsvásárlói rendszert és vesz fel kedves dolgozókat, akik szívesen érdeklődnek, segítenek a vásárlóknak.

A profit egy részét pedig mindig fejlesztésre fordítja – de ez egy másik bejegyzés témája.

Vevőként a kellemes élmény, a vásárláshoz társított jó érzések maradnak meg benned.

Mondhatod, hogy mindezt könnyebb kialakítani személyesen, de meg kell, hogy cáfoljalak.

Ma annyi online eszköz áll rendelkezésre, amivel akár überelheted a hatást. Nemcsak az intelligens, mindig türelmes chatborokra vagy a játékos applikációkra gondolok, hanem a figyelmes üdvözlőlevekre, az őszinte visszajelzések begyűjtésére vagy az első vásárlás mellé adott ajándékra.

A lehetőségek tárháza napról napra bővül és korántsem biztos, hogy egy most debütáló, mindentudó szoftverre van szükséged ahhoz, hogy a következő lépcsőfokra lépj. Épp ellenkezőleg, valószínűleg előbb a szerehetőség alapjait kell rendbe tenned.

3 kérdés, amit fel kell tenned

Zárszóként azt kérem tőled, hogy alaposan gondold át a következő kérdéseket. Bátran vond be a kollégáidat vagy a legrégebbi hűséges vásárlóidat is. Így még teljesebb képet fogsz kapni.

  • Hogyan lehet szerethetővé tenni a webáruházadat, a cégedet, a termékeidet? Hogyan kelthettek szimpatikus benyomást? (Például bemutathatod a weboldaladon a csapatot, elmesélheted, miért foglalkozol az adott termékekkel, miben akarsz segíteni a vásárlóknak.)
  • Mi kell ahhoz, hogy legközelebb is tőled rendeljenek az első alkalommal vásárlók?
  • Mivel tarthatod meg a meglévő vevőidet, milyen hozzáadott értékeket keresnek? Azaz hogyan értékesíts többet állandó árakciók nélkül?

Ha tetszett a cikk oszd meg a profilodon vagy küldd el egy webshoptulajdonos ismerősödnek e-mailben.

#7 ARANYSZABÁLYOS E-MAIL MARKETING CHECKLIST

Mit kell feltétlenül rendbe tenned az első hírlevél kiküldése előtt?

Elolvasom most

Szerző

Németh Sándor

A webshopos történetem 12 éve kezdődött, amikor tovább akartam lépni a csomagtartós autóalkatrész-értékesítésen. Ma három piacvezető webshopom van úgy, hogy egyik sem a legolcsóbb. Meggyőződésem, hogy ezt nagyrészt az automatizált folyamataimnak köszönhetem.

Kezdetben tucatnyi kisebb hibát követtem el. Mindegyikből sokat tanultam, de a két legfontosabb felismerésem, hogy nem attól lesz valami nagyszerű, ha bonyolult és pozitív eredmények csak jól irányzott cselekvésből jönnek.

A tudásommal a lelkes magyar webshop tulajdonosoknak segítek növelni a piaci részesedésüket brutális marketingköltések nélkül.

#7 ARANYSZABÁLYOS E-MAIL MARKETING CHECKLIST

Mit kell feltétlenül rendbe tenned az első hírlevél kiküldése előtt?

Elolvasom most

Tetszett a cikk és olvasnál még a témában?

Add meg az e-mail címed és szólok, amikor új bejegyzés kerül fel a blogra, így biztosan nem maradsz le a legfontosabb webshopautomatizációs témákról.

Fontos, hogy felesleges leveleket nem fogok küldeni (engem is idegesít, amikor valaki indokolatlanul teleszórja az inboxomat) és bármikor leiratkozhatsz (de remélem sokáig olvasod az írásaimat).

Ezeket olvastad már?